עשה זאת בעצמך

עשה זאת בעצמך עבור ויקיפדיה: מדריך מקיף לעורכים שאפתנים

ויקיפדיה, האנציקלופדיה המקוונת הגדולה והפופולרית בעולם, הפכה למקור מידע רב ערך עבור אנשים בכל רחבי העולם. עם למעלה מ -6 מיליון מאמרים בגרסה האנגלית בלבד, הוא מכסה מגוון רחב של נושאים, החל מהיסטוריה, מדע וטכנולוגיה ועד בידור, ספורט ותרבות פופולרית. עם זאת, מה שרוב האנשים לא יודעים הוא שכל אחד יכול לתרום לוויקיפדיה, מה שהופך אותה למאמץ משותף באמת.

אם אי פעם רצית לחלוק את הידע והמומחיות שלך עם העולם, להיות עורך ויקיפדיה היא דרך מצוינת לעשות זאת. והחלק הכי טוב? אתה לא צריך להיות סופר מקצועי או להיות בעל ניסיון קודם כדי להתחיל. עם קצת מסירות וכמה מיומנויות DIY, אתה יכול להיות תורם בעל ערך למאגר עצום זה של ידע. בפוסט בבלוג זה, נדריך אותך בתהליך עשה זאת בעצמך של עריכה ויצירה של ערכים בוויקיפדיה.

תחילת העבודה: הבנת היסודות

הצעד הראשון לקראת הפיכה לעורך ויקיפדיה הוא להכיר את הכללים והמדיניות הבסיסיים של הפלטפורמה. לוויקיפדיה יש כללים נוקשים בכל הנוגע ליצירה ועריכה של ערכים, וחיוני לדבוק בהנחיות אלה כדי להבטיח את האיכות והאמינות של המידע המשותף בפלטפורמה.

אחד העקרונות הבסיסיים של ויקיפדיה הוא שכל המידע חייב להיות ניתן לאימות וכתוב מנקודת מבט ניטרלית. משמעות הדבר היא שכל הצהרה שנאמרת במאמר חייבת להיות נתמכת על ידי מקורות מהימנים, כגון ספרים, כתבי עת אקדמיים או כלי תקשורת מכובדים. כעורך עשה זאת בעצמך, חיוני לבדוק את המידע שאתה כולל בעריכות שלך ולהשתמש במקורות אמינים כדי לגבות אותו.

כלל חשוב נוסף שיש לזכור הוא שוויקיפדיה אינה פלטפורמה לקידום עצמי או למחקר מקורי. ערכים חייבים להיכתב בנימה אנציקלופדית, תוך שימוש בשפה פורמלית והימנעות מהטיות ודעות אישיות. לפני ביצוע עריכות כלשהן, חיוני לקרוא את התוכן הקיים ביסודיות ולוודא שתרומותיך תואמות להנחיות אלה.

עריכת מאמרים: טיפים וטריקים לעורכי DIY

עכשיו שאתה מבין את היסודות של ויקיפדיה, הגיע הזמן להתחיל לערוך. בתור מתחיל, עדיף להתחיל עם עריכות קלות, כגון תיקון שגיאות איות ודקדוק או תיקון קישורים שבורים. זה יעזור לך לקבל תחושה של הפלטפורמה וכלי העריכה שלה.

כדי לבצע שינויים בערך קיים בוויקיפדיה, לחץ על כפתור "ערוך" בחלק העליון של הדף. פעולה זו תפתח גרסה ניתנת לעריכה של המאמר, שבה תוכל לבצע את העריכות שלך. ויקיפדיה משתמשת בשפת סימון בשם "סימון ויקי", שאולי נראית מאיימת בהתחלה, אבל קל יחסית להבין אותה עם קצת תרגול.

הנה כמה טיפים וטריקים שימושיים שעורכי DIY כדאי לזכור בעת עריכת ערכים בוויקיפדיה:

1. השתמשו בכותרות ובכותרות משנה: כותרות וכותרות משנה מפרקות את התוכן למקטעים נוחים יותר לניהול, מה שמקל על הקוראים לסרוק ולהבין את המידע. השתמש בכותרות ובכותרות המשנה המופיעות במאמר או הוסף כותרות משלך במידת הצורך.

2. ספק ציטוטים: כפי שהוזכר קודם לכן, הכללת מקורות אמינים היא חיונית בוויקיפדיה. הקפד לספק ציטוטים עבור כל מידע שאתה מוסיף. אתה יכול להשתמש בכלי "ציטוט" שסופק או להוסיף ידנית את ההפניות בטקסט של המאמר.

3. היו אובייקטיביים: ויקיפדיה פועלת לפי מדיניות נקודת מבט נייטרלית, ולכן חיוני להימנע מדעות אישיות או הטיות בזמן העריכה. היצמדו לעובדות, וזכרו לספק ראיות שיתמכו בטענותיכם.

4. השתמש בתבניות: תבניות הן הודעות כתובות מראש המשרתות מטרה מסוימת, כגון בקשת ציטוטים או הודעה לקוראים על מידע חלקי או מוטה. אלה יכולים לשמש כדי לתקשר עם עורכים אחרים ולעזור לשמור על איכות המאמר.

5. השתמש בפונקציית התצוגה המקדימה: לפני שתלחץ על כפתור "שמור", תמיד כדאי להשתמש בפונקציה "תצוגה מקדימה" כדי לבדוק אם יש שגיאות או בעיות עיצוב. כך תוכל לוודא שהעריכות שלך ייראו כפי שהתכוונת.

יצירת מאמרים: מדריך שלב אחר שלב

לאחר שצברת קצת ניסיון בעריכת מאמרים, ייתכן שתרצה לעבור ליצור משלך. הנה מדריך שלב אחר שלב שיעזור לך לנווט בתהליך:

1. מחקר: כדי ליצור מאמר חדש, אתה חייב להיות בעל ידע והבנה מספיקים של הנושא. התחל על ידי ביצוע מחקר יסודי ואסוף מקורות אמינים לתמיכה במידע שלך.

2. חפש ערכים דומים: לפני יצירת ערך חדש, חפש בוויקיפדיה כדי לראות אם ערך דומה כבר קיים. אם כן, תוכל להרחיב על המאמר הקיים במקום ליצור מאמר חדש.

3. בחרו כותרת: כותרת המאמר צריכה להיות ברורה, תמציתית ורלוונטית. כמו כן, עליה לפעול בהתאם למוסכמות מתן השמות של ויקיפדיה ולהימנע מכל שפה פרסומית או מוטה.

4. כתוב את הערך: השתמש בשפת הסימון כדי לכתוב את הערך שלך, תוך התחשבות בהנחיות ובסגנון של ויקיפדיה. דון